כל מה שצריך לדעת על כתיבת תוכן

נכון להיום, כתיבת תוכן הנה אחד התחומים הפופולאריים והנחשקים ביותר בישראל. לכן, אין זה מפתיע שהאינטרנט עמוס, כאילו אין מחר, במידע אודות תחום הכתיבה. ובכל זאת, מעטות הסקירות המקיפות אשר “נכנסות בעובי הקורה”. אל דאגה, נתחיל עם כל המידע בתחום כתיבת התוכן.

ביקוש והיצע

כפי שציינו, הביקוש לתחום הכתיבה עצום. למה? טוב, מהסיבה הפשוטה שכל עולם הפרסום, דיגיטלי או פיזי, “נשען” על התוכן. כתיבות שיווקיות, טכניות וממותגות מציפות את התחום – כולם דורשים תוכן.

נהיה מעט יותר ספציפיים: כאשר חברת פרסום דיגיטל מקדמת אתרי לקוחות בגוגל, היא זקוקה לתוכן בכמויות אדירות, אין מה לעשות. גוגל תובעת תוכן. כל חברת דיגיטל שפויה לא תרצה “להסתכסך” עם גוגל, ולכן התוכן הופך לחובה.

אם נסתכל באתרים השונים, נוכל לראות שכמות עמודי התוכן לא קטנה, בלשון המעטה – במילים אחרות, הביקוש בשוק הכתיבה בלתי ייאמן, ואף כותב תוכן לא עומד “לפספס” הזדמנות. היצע “לא חסר”. נכון להיום, אלו התכנים המבוקשים ביותר: תוכן איכותי ויעיל לאתר אינטרנט לגיטימי (לא אתר תמיכה).

• תוכן מחוץ לאתר, המיועד לתהליכי קידום האתר (SEO).
• תוכן שיווקי ומתומצת לקמפיינים.
• תוכן מתומצת ומחושב לסרטוני תדמית.

מי זקוק לשירות?

כל העולם שלנו סובב סביב התוכן, ולכן דורשי השירות הם “כולם” (פחות או יותר) – בעלי עסקים, חברות העוסקות בשיווק וכו'. בהזמנות בכמויות מסחריות, דורשי השירות הם לא אחרים מאשר חברות קידום ויח”צ שונות.

מבין כל דורשי התוכן (ויש לא מעט), אלו הבולטים ביותר:

• מעצבים ובוני אתרים.
• חברות קידום אתרים ושיווק דיגיטלי.
• מפתחי ומנהלי מוצרים.
• בעלי אתרים ו/או מקצוע.
• מנהלי קמפיינים ופרויקטים.

ועוד כמה – לא ניכנס לכולם.

דרישות לכותב תוכן

כמו בכל שירות שנרכוש, תהיינה לנו דרישות בקשר לאיכות התוצר המוגמר – התוכן. שימו לב: אם יש לכם דרישות מסוימות, ציינו אותן עוד בהתחלה, ו־”הוציאו” הסכמה מפורשת מהכותב אליהן. אם לא תעשו זאת, סתם נדרדר לוויכוחים מיותרים, טעויות, “הפתעות” (לא נעימות במיוחד) מהתוכן, ובעיקר הרבה עצבים. מה בדיוק חשוב לדרוש? לא בטוחים? הכנו עבורכם כמה דרישות לדוגמה, בתקווה שהן תסייע לכם:

• כמות המילים במאמר: אם כמות המילים במאמר חשובה לכם, חובה לציין זאת מראש.
• נושאים לכתיבה: הסבירו לכותב מהו “הכיוון” במאמר, מה ה־”סוגיות הבוערות”.
• מילות מפתח: כחלק מקידום אתרים או כל תהליך פרסום, ייתכן מאוד שתצטרכו להכניס מילות מפתח בתוכן – ציינו זאת, זה ממש לא מובן מאליו.
• דגשים והנחיות: אף אחד לא מכיר את העסק טוב יותר מבעלו. הסבירו לכותב את “הכיוון" הכללי, על מה לשים דגש וכו' לפני כל מאמר/לפני כל סדרת מאמרים בנושאים דומים.
• מחקרים ראשוניים: פחות נפוץ, אך בהחלט יכול להועיל לשלוח לכותב מס' מקורות מידע מהימנים, בעיקר בתחומים לא ממש מוכרים וברורים.

כמה מקובל לשלם לכותבי תוכן בימנו?

המחירים בשוק הכתיבה דינאמיים, וקשה “לשים את האצבע” על מחיר הוגן מדויק. כמעט תמיד, מחיר הכתיבה מחושב לפי מילה, ונע בין 10 אגורות למילה לשקל בודד. במקרים בודדים, העבודה תתבצע בתשלום לפי מאמר, מבלי להתייחס לכמות המילים.

יקר לכם? גם אם זה נשמע כמו תירוץ, חשוב להבין שתחום כתיבת התוכן איננו פשוט כלל (ויש שיטענו כי מדובר באומנות). לא פעם ולא פעמיים, רק המחקר האינטנסיבי סביב הנושא גוזל לא מעט אנרגיה, וזה עוד לפני שהחל תהליך הכתיבה בכלל.

אילו סוגי תכנים קיימים?

כמספר גרגירי החול, כמספר סוגי התכנים (ואנחנו לא מגזימים – יש המון!). אלו סוגי התכנים העיקריים בשוק בימנו + הסברים:

• תוכן לאתר אינטרנט לגיטימי (לא לאתר תמיכה) – תוכן אינפורמטיבי, ממוקד ומקצועי.
• תוכן שיווקי – נכתב על מנת לעורר עניין ופעולה מצד הגולש.
• תוכן עיתונאי – כשמו, מיועד לעיתונים/אתרי חדשות, ונכתב בשפה גבוהה ועשירה.
• תוכן טכני – סיקורים בתחום הטכנולוגיה (אם כי גם תחומים מדעיים כוללים כתיבה טכנית).
• תרגום תכנים – תחום מקביל לתחום הכתיבה – המרת תוכן משפה לשפה.
• עריכה לשונית – מלאכה השזורה בכתיבה, ונעשית בסיום התוכן. דורשת יכולת התבטאות גבוהה.
• תוכן לרשתות החבריות – פחות מדובר בתוכן “של ממש”, אלא יותר במשפטים קליטים ברשת.

כבר אמרנו שזה ממש לא נגמר פה? היכן ניתן למצוא כותבי תוכן איכותיים?

מכירים חבר? שכן? מישהו מהסביבה? (העוסק הכתיבה) טוב, זה משחק רק לטובתכם! סביר להניח שתקבלו שירות איכותי + מחיר מצוין ? עם זאת, לא אצל כולם זהו המצב. אם כך, היכן יוכל למצוא אדם "ללא קשרים” תוכן איכותי? מהם “המקומות” המקובלים?

• קבוצות פייסבוק: ישנן לא מעט קבוצות פייסבוק הגדושות בכותבי תוכן – שווה לחפש שם.
• פורומים: ישנם פורומים העוסקים בתחום הכתיבה במיוחד, בהם יש המון כותבים מוכשרים.
• פרסום באתרי דרושים: ניתן לפרסם מודעות מתאימות באתרי הדרושים השונים. כותבים רבים “עוברים” בהם.
• קבוצות ווצאפ: כן, גם על אפליקציית המסרים הפופולרית לא פסחו הכותבים. תוכלו למצוא לא מעט קבוצות ייעודיות, ולקבל שלל הצעות מחיר לכתיבה.

בקיצור, לא חסרות דרכים למצוא כותבי תוכן איכותיים.

איך תדעו האם התוכן באמת איכותי?

רבים נוטים לחשוב כי כמות מילים = איכות. ייתכן תוכן ארוך ומרוח, וממש לא איכותי – מהסיבה הזו, כמות המילים לא מעידה על איכות כלל. ועדיין, ברור שנרצה “למדוד" עד כמה התוכן שקיבלנו איכותי.

להלן הפרמטרים השונים שאנו בודקים:

• ללא מריחות: התוכן מוכרח להיות תכל'ס, בעל ערך. העדיפות היא לכמה שפחות מריחות.
• ירידה לפרטים הקטנים: המאמר צריך להיות מפורט ככל הניתן (בגבול הטעם הטוב).
• עריכה לשונית: אם נוכל למצוא שגיאות לשוניות, טוב… התוכן לא ממש איכותי.
• כמות מילים: גם זהו מדד (אם כי שולי). וודאו כי כמות המילים נעה בין 600-1,000 מילים. זהו מספר המילים האידיאלי לתוכן איכותי.
• פתרון: קראו את המאמר. האם אתם מרגישים שבסופו חודש לכם משהו? מה הבנתם? האם קיבלתם “מענה” לצורך? ענו בכנות לשאלות הללו. אם התשובה היא כן – ברכותנו, סביר להניח שזהו תוכן איכותי. לא?

טוב, אולי כותב התוכן שלכם זקוק לשיחה..

עקבו אחרינו בפיסבוק

עקבו אחרינו ביוטיוב

עקבו אחרינו באינסטגרם